İstanbul trafiğinde yeni dönem: Eminönü’ne girişe ücret

Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması İle İstanbul’da Trafik Sorunu Azalacak

İstanbul’da trafik sorununu azaltmak ve çevreyi korumak amacıyla “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması” uygulaması hayata geçiriliyor. Pilot olarak Eminönü’nde başlayacak ve ardından Kadıköy’ü de kapsayacak sistemle, araç sahipleri belirli bölgelere giriş ücreti ödeyecek.

TRAFİK YOĞUNLUĞU AZALACAK

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) “Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı” kapsamında hayata geçirilecek uygulamanın hedefleri arasında trafik yoğunluğunu ve hava kirliliğini azaltmak bulunuyor. Uygulama ile 2030’da trafik yoğunluğunun yüzde 10,1, 2040’ta ise yüzde 12,8 oranında azalması bekleniyor. “Düşük Salım Bölgeleri (DSB)” uygulaması sayesinde çevreye zarar veren araçlardan ekstra ücret alınacak; çevre dostu araçlar ise düşük tarife avantajından yararlanabilecek. Ayrıca, otobüs öncelikli şeritler ve deniz ulaşımı gibi çevreci çözümler artırılacak.

İSTANBUL TRAFİĞİNİN MALİYETİ: KAYBEDİLEN 104 SAAT

Pilot uygulama ilk olarak Eminönü’nde başlayacak ve yaklaşık 6 kilometrekarelik bir alanı kapsayacak. Daha sonra Kadıköy’ün Moda bölgesine yayılacak. Sistemin başarısı, uygulamanın İstanbul genelinde yaygınlaştırılması için belirleyici olacak. TomTom Trafik Endeksi verilerine göre, İstanbul’da araç sürücüleri yılda ortalama 104 saatini trafikte kaybediyor. Ortalama seyahat hızı ise sadece 23 km/s.

DÜNYADAN ÖRNEKLER

  • Londra: Trafik yoğunluğu yüzde 20 azaldı.
  • Stockholm: Hava kirliliği yüzde 14 düştü.
  • Milan: Çevre dostu araçlara sağlanan avantajlarla karbon salımı azaldı.
  • Singapur: Dinamik fiyatlandırma sayesinde trafik kontrol altına alındı.
  • New York: Manhattan’da trafik ciddi oranda azaldı.

SİSTEMİN BAŞARISI İÇİN ÖNERİLER

İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, sistemin etkili olması için halkın desteğinin alınması ve uygulamanın sonuçlarının şeffaf bir şekilde paylaşılması gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, çevre dostu araçlara düşük tarifeler uygulanması da öneriliyor.

Pilot uygulama başarılı olursa, sistemin İstanbul’un diğer bölgelerine yayılması planlanıyor. Bu uygulamanın, hem trafik yoğunluğunu hem de karbon salımını azaltmada önemli bir adım olması bekleniyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir